Blog

Scoala dupa scoala sau timp de calitate dupa scoala?

 

Programele de afterschool au aparut ca o necesitate in conditiile in care parintii muncesc pana seara si cei mai multi copii nu au o persoana dedicata care sa stea cu ei. Nevoia ca ei sa fie supravegheati, sa aiba un spatiu sigur unde sa-si petreaca timpul dupa scoala, unde sa-si faca temele, sa se pregateasca pentru a doua zi si poate sa si lucreze ceva suplimentar este una reala, pe care toti parintii o recunosc. Acesteia i s-a adaugat si dorinta parintilor de a-i sti pe copii in siguranta, departe de tehnologia invadatoare si de riscurile numeroase.

In acest context social, ideea unui afterschool in care copii sa-si petreaca timpul dupa scoala e una cat se poate de buna, dar e important sa ne uitam care este dinamica unui astfel de loc si cum punem in centrul lui nevoia copilului de a se juca, de a interactiona cu alti copii, de a deprinde abilitati practice de viata. Un afterschool care decide sa ramana blocat in ideea de „un spatiu sigur in care copilul sa-si faca temele, sa fie supravegheat si sa faca niste optionale” nu mai e suficienta. Dupa o analiza foarte mica a noastra si un feedback foarte mare al parintilor cu care colaboram, am constatat ca cele mai multe programe de dupa scoala au aceasta abordare. Copiii au insa in continuare un ritm al lor, sa nu uitam ca au nevoie sa se joace cat mai mult, sa iasa in aer liber, sa-si construiasca singuri relatiile sociale, sa si le regleze, sa invete pe propria piele ce inseamna prietenia, sa-si asume rolul de scolar si sa-si pastreze vie curiozitatea dincolo de ce ii poate oferi o tableta, un telefon sau un joc video. Pentru noi, afterschool-ul reprezinta timp de calitate dupa scoala, este gandit sa fie o institutie educationala, fara a fi o alta scoala dupa scoala, fara sa presupuna predare, fara ca profesoarele sa mai predea o data lectia din clasa sau sa aiba notate temele pentru copii.

Poate fara sa ne dam seama o abordare ca cea deja existenta in peisajul educational al Romaniei taie din start responsabilitatea copilului de a fi atent in clasa, de a avea curajul sa puna intrebari, de a spune atunci cand nu intelege, de a deveni el insusi dinamic in clasa, de a sti ca notarea si efectuarea temelor sunt suta la suta ale lui si reprezinta momentul lui de glorie dupa scoala. Un program de afterschool care pune in centrul activitatii sale nevoile copilului inseamna ca il impinge pe acesta sa devina autonom, independent, increzator, doritor sa-si asume rolul de invatacel la scoala; va invata ca scoala este responsabilitatea lui, va sti ca de el depinde cat de atent e in clasa, daca uita sau nu sa-si noteze temele, daca stie ce are de pregatit pentru a doua zi.

Si aici vine ideea noastra, de la SAGA Kid, care ne anima si ne da teme in fiecare zi: cum putem mentine si da mai departe ideea un loc in care copiii sa-si poata urmari acest ritm natural, in care sa se joace, sa iasa in fiecare zi in parc, sa invete sa-si faca temele singuri, sa aiba la indemana proiecte, idei la care sa lucreze, sa-si faca prieteni, sa-si aleaga ce vor sa faca, sa-si construiasca mediul in care sunt? Cum putem „replica conceptul de ACASA” intr-un mod adaptat si legat de ideea unui afterschool?

Un program bun de afterschool ii creeaza rutine, obiceiuri, atitudini. Profesorul este un facilitator care construieste cadrul, care il ajuta sa-si insuseasca comportamente noi sau sa le slefuiasca pe cele vechi, sa invete cum sa-si duca sarcinile la bun sfarsit, sa deprinda moduri noi de a actiona atunci cand se confrunta cu obstacole sau cu dificultati si care la randul lui isi imbunatateste si isi ajusteaza propria performanta. Un afterschool completeaza ghidajul pe care il fac parintii si scoala, lucreaza intr-un parteneriat apropiat cu acestia si are ca interes formarea unor copii independenti care vor ajunge adulti responsabili.

Si iata intrebarea cu care ramanem: cum facem sa mutam educatia pentru viata si la afterschool? Sa profitam de acest loc si de aceste ore de dupa scoala si sa le folosim in beneficiul copiilor si sa ne gandim ce putem forma acum in aceasta zona informala care sa ii ajute in viata de aici incolo?

În bancă, alături de elevi. O învățătoare școlită la Oxford vrea să schimbe sistemul de predare în școlile românești

Scriu, citesc, semnează, dar nu înţeleg ceea ce citesc! Așa sunt peste 40% dintre elevii români, situație care ne plasează, la acest capitol, pe primul loc în Uniunea Europeană. Lupta împotriva analfabetismului funcțional trebuie să plece, în primul rând, din clase, spun experții. E nevoie de metode care să atragă elevii spre învățătură. Claudia Chiru, o învățătoare din Capitală, a făcut deja o “revoluție” în școala în care predă. Intră la ore, se așeaza uneori în bancă și caută, împreună cu elevii, răspunsuri. Ceilalți profesori sunt încurajați să îmbrățișeze schimbarea.

Click aici pentru a citi articolul.

Educatie pentru viata – Mergem cu drag la scoala!

SAGA GrownUp – Afla de la pasionati!

Claudia Chiru, fondatoarea SAGA Kid, a fost invitata Laviniei Stefan la emisiunea “Educatie pentru viața”, a avut ocazia sa dezvolte mai multe subiecte, va invitam sa urmăriți acest montaj bine realizat, dupa parerea noastra, cu exemple de predare cu material concret, in poveste, cu interactiune si lucru in echipa, momente inregistrate in timpul desfasurarii actului educational in clasa Claudiei.

Într-a 5-a independenți în gândire, cu radicalii înțeleși!

Am stat și m-am gândit zilele acestea, pentru că noul an școlar va începe peste câteva zile și îmi este foarte dor de elevii, părinții și colegii mei și pentru că am început construcția unui nou eveniment despre educație, un maraton al matematicii aplicate care, de data aceasta, va fi dedicat elevilor din ciclul gimnazial.

Citeşte mai departe ›

Interviu cu Claudia Chiru despre invatamantul romanesc si educatia democratica experientiala

 

Claudia Chiru e cadru didactic la o școală de stat și fondator al SAGA Kid. Proiectele ei mi-au atras atenția mai demult dar ceea m-a făcut să o rog să-mi acorde un interviu, este Fabrica de Educație Experiențială (deocamdată, filmulețele și postările sunt disponibile pe profilul ei, cu hashtag-ul #FEDEx, va urma și un vlog). Practic, ea îmbină pregătirea și creativitatea proprii cu metode de predare dobândite prin schimb de experiență cu profesori de peste hotare (de exemplu, prin proiectul european de tip Erasmus Plus „Over the Bridge”, un parteneriat între Școala Gimnazială Nr. 195 București & St Ebbe’s Primary School of Oxford).

Ceea ce apreciez cel mai mult e faptul că dă informația mai departe, sub formă de lecții filmate și exemplificate, explicând cu ce îi ajută pe copii exercițiile respective, creând instrumente utile și ușor de preluat de către învățători, dar și de părinți.

Citeşte mai departe ›