Timp de citire: 4 minute

Discuția despre un cont pe TikTok a venit în urma unei ședințe de strategie în care ne gândeam cum am putea produce un alt tip de conținut care să ajungă la copii și la părinți într-o altă formă, mai jucăușă și mai puțin formală. Ne-am dat seama imediat că, alături de platforma LinkedIn, TikTok-ul este un canal puțin explorat atunci când vine vorba despre domeniul educațional românesc, sunt puține platforme care promovează idei utile copiilor. Și culmea e că pe TikTok se află toți copiii României sau cel puțin cei mai mulți dintre ei. Aceștia își aleg ce conținuturi văd, petrec multe ore interacționând cu tot felul de oameni și fiind prezenți acolo fără niciun filtru, nici din partea părinților sau a unor moderatori, fără nicio idee despre cum să evalueze ceea ce văd, să decidă dacă e potrivit sau nu pentru ei. Este o platformă deschisă, de mare succes în segmentul de vârstă 7-16 ani și dacă nu îi găsiți în parcuri sau la cinema (ca tot sunt închise), sigur sunt pe TikTok.

Am ales două abordări ale acestei platforme, un canal al Claudiei Chiru și canalul oficial SAGA Kid. Primul s-a lansat imediat, pornind de la pilde educaționale de la școala de stat, în stilul firesc, nonconformist, curajos al Claudiei, iar al doilea a avut nevoie de un pic de documentare înainte de lansare. Am discutat cu părinții, am discutat cu copiii, am făcut un board al copiilor care să se gândească și să aleagă ce postăm și ce nu, respectând obiectivul de a prezenta copiilor un reper educațional, o alegere de petrecere a timpului liber, idei despre ce informații să caute pe o astfel de platformă sau ce pot crea ei înșiși în calitate de artiști. Pentru că ei pot crea conținut bun si frumos folosindu-și propria creativitate și imaginație. Casia, Valeria, Erica, Eva, Maria și Matei au devenit astfel promotorii acestui proiect, cât sunt la SAGA și nu numai, se gândesc și aleg ce anume putem posta.

Analizăm zilnic comentariile și reacțiile primite pe această platformă și remarcăm o diversitate mare de idei: neverosimile, puerile, pe lângă subiect, preocupate, disperate, euforice, catalizatoare. Copiii caută conținut, dar încă sunt în zona în care își doresc să fie și să se comporte cool, imită cu ușurință tendințe de maturizare precoce, se cred mai mari decât sunt și dovedesc asta prin postările proprii. Părinții caută divertisment, dar se opresc când văd pastile scurte de învățăminte prezentate într-o formă concisă: reguli de gramatică, idei despre ce se învață la școală, sfaturi simple și la obiect. Tot aceștia cer sfaturi care ne depășesc însă domeniul nostru, fiind cuprinși și de efectul de halo în care dacă văd o persoană care le place sau care vorbește coerent despre clasa pregătitoare, sigur ea le poate trata ”copilul de câteva luni care dă din cap ciudat”.

Acum câteva zile colega noastră a lansat un îndemn cu care încheiem acest articol, un îndemn pe care și noi îl susținem: „Trebuie să vă faceți conturi pe TikTok. Copiii noștri sunt acolo. Toți. Sunt prinși ca în povestea “Aventurile lui Pinocchio” de Carlo Collodi, printre vulpi, vizitii și personaje gen Lampwick/Stromboli fără să fi mințit, fără să fi fost obraznici, doar pentru că noi suntem așa cum suntem.

P.S. Ma gândeam la conturi pe TikTok pentru a influența content-ul, nu pentru a urmări copiii. Adică să inundăm cu subiecte “normalo-amuzante” acea aplicație, să putem răspunde și bloca anumite persoane care se ascund în spatele unor nume fictive și scriu…?.