Două cuvinte repetate azi de membrii echipei, printre copii. Toată lumea la SAGA Tower a fremătat azi de emoția primului exercițiu de evacuare în caz de incendiu. Am anunțat din timp părinții despre ce urmează să facem, am reamintit motivul pentru care copiii au nevoie de încălțăminte de interior cu talpă tare oricând se afla la noi. Azi, mai mult decât oricând, fiecare a înțeles de ce.

Pregătirea exercițiului de evacuare în caz de incendiu a început cu 45 de minute de discuții cu echipa și cu copiii. Robert, cel care se ocupă de acest serviciu la SAGA, reprezentantul firmei “Firma de SSM”, partenerii noștri, a vorbit cu toată lumea despre cum ne organizăm pe fiecare nivel al clădirii, care sunt pașii ce trebuie făcuți, la ce să fim atenți, care sunt riscurile, care sunt comportamentele potrivite, ce facem și ce nu facem în caz de incendiu. Informațiile sunt simple și de bun simț, probabil că fiecare dintre noi le-a auzit la instruirile periodice sau le-a mai văzut în filme. Puse însă în practică, îți permit conștientizarea câtorva aspecte:

  • Capacitatea de a rămâne prezent în situația existentă, conștientizarea situațională, depinde de câte repetiții ai făcut cu un anumit scenariu; cu cât repeți un comportament specific, alte conexiuni se dezvoltă și vei ști să ai prezență de spirit pentru o altă situație nouă, chiar dacă nu te-ai antrenat pentru ea. Prezența de spirit se învață.
  • Te bazezi în primul rând pe tine și ești foarte atent la mediul din jur. Poți fi actorul principal într-un anumit moment din viața ta. 
  • Nu presupui că alții vor face ceva în locul tău, dacă îți știi rolul faci ceea ce știi că trebuie făcut. Te bazezi pe tine să știi și să faci. 
  • Copiii se vor lua după starea ta: dacă ești așezat și prezent în situația respectivă, ei vor fi la fel, dacă te panichezi și ești agitat, ei te vor urma. Ești eroul celor de lângă tine. 
  • Răspunsul promt de adaptare și conformare al copiilor la cerințele exercițiului vine dintr-un lung proces de formare, de învățare și repetare a unor rutine și de modelare a unor comportamente care fac parte din metodologia noastră. Profesorul este un mentor pentru viața. 

Entuziasmul reușitei ne-a împins curiozitatea mai departe și toată echipa a învățat cum se manevrează efectiv și eficient un stingător într-o situație de urgență. În spatele clădirii, un perimetru acoperit cu praf alb este mărturia exercițiului făcut de toți adulții SAGA cu stingătorul. Am râs, am învățat, am exersat, suntem mai bine pregătiți acum. 

Reflecția acestei zile spune că procesul de educare înseamnă și expunerea copiilor la situații reale de viață, de la cele simple, cum ar fi cum servești masa sau cum mergi pe stradă, până la cum te comporți atunci când îți faci temele cu alți colegi sau ce faci când auzi comanda „Foc, evacuăm!”. Ne-am dat seama încă o dată că mediul în care copiii petrec cea mai mare parte a timpului lor determină dacă vor ști să răspundă la anumite situații de viață prin implicare și responsabilizare sau dacă vor fi ei înșiși factori de schimbare în mediile în care vor merge în viața.

Exercițiul a durat 3 minute și 15 secunde, am fost mândri de cât de bine ne-a ieșit și la final ne-am felicitat pentru reușita comună.