Cu toții știm că râsul este o parte esențială a copilăriei și joacă un rol important în socializare. Însă, uneori, glumele pot deveni delicate și este dificil pentru copii să înțeleagă unde se termină tachinarea amicală și unde începe o glumă nepotrivită, care ar putea răni sentimentele cuiva. În educația experiențială pe care o practicăm la SAGA Kid ne dorim să le oferim copiilor ghidajul necesar pentru a naviga aceste situații cu grijă și empatie.

Gluma vs. tachinare – Unde este granița?

Tachinarea este, de multe ori, o formă de afecțiune între prieteni, un mod de a glumi pe seama unui comportament, dar într-o manieră care nu ar trebui să rănească. Este o formă de comunicare care poate întări relațiile atunci când este făcută cu grijă. De exemplu, dacă un copil spune cu zâmbet: „Ai uitat iar cum se deschide sticla de apă?”, poate fi o tachinare ușoară între prieteni, mai ales dacă ambii copii râd și nu există intenția de a pune pe cineva într-o situație stânjenitoare.

Pe de altă parte, glumele nepotrivite depășesc această limită, ajungând să rănească sau să umilească. Dacă tachinarea nu este primită cu deschidere de priete-i  sau dacă intenția din spatele ei este să-l facă pe celălalt să se simtă inferior sau stânjenit, atunci deja ne aflăm pe un teritoriu nepotrivit.

Cum stabilim dacă o glumă este potrivită sau nu?

Înainte ca un copil să facă o glumă sau să tachineze, e important să țină cont de următoarele aspecte pentru a evita situații incomode sau dureroase:

  1. Persoana vizată – Fiecare copil este diferit și percepe lucrurile în mod unic. Ce poate părea o glumă inofensivă pentru unul, ar putea să fie deranjant sau jignitor pentru altul. De exemplu, un copil poate fi sensibil la glume legate de înălțimea sa, în timp ce alt copil nu ar reacționa la fel. Este important să-i învățăm pe copii să fie atenți la reacțiile celor din jur și să-și adapteze comportamentul în funcție de punctele sensibile ale fiecăruia. Este la fel de important pentru toți copiii implicați să fie conștienți de relațiile dintre ei, să se asigure că există. Cu alte cuvinte, să facă glume doar cu prietenii cu care interacționează zilnic și despre care sunt siguri că suportă glumele, în caz contrar este sănătos să se oprească înainte de a face o glumă nepotrivită.
  2. Situația și contextul – Glumele sau tachinările pot fi potrivite într-un context, dar nepotrivite în altul. De exemplu, o glumă între doi prieteni apropiați poate fi acceptabilă în timpul unei pauze, dar dacă aceeași glumă este făcută în fața unui grup mare de colegi, ar putea pune pe cineva într-o lumină nefavorabilă și să devină umilitoare.
  3. Publicul – Publicul joacă un rol esențial în momentul în care cineva lansează o glumă, determină direct modul în care este percepută aceasta. O glumă spusă între patru ochi poate avea un impact diferit față de una spusă în public, mai ales dacă publicul este format din colegi sau adulți care nu cunosc contextul relației dintre cei doi copii. În plus, prezența unui public poate amplifica rușinea celui vizat.
  4. Scopul autorului – Ce dorește să obțină copilul cu  gluma spusă? Dacă intenția este să provoace râsete la comun, fără a răni pe cineva, atunci gluma ar putea fi potrivită. Însă, dacă scopul este să facă pe cineva de râs sau să îl pună într-o poziție inferioară, deja vorbim despre o glumă nepotrivită. Este important să-i învățăm pe copii să-și analizeze intențiile și să fie conștienți de modul în care acțiunile lor îi afectează pe cei din jur.

Cum îi putem învăța pe copii să recunoască diferența?

La SAGA Kid ne propunem să ghidăm copiii în a recunoaște și a gestiona corect limitele dintre tachinare și glume nepotrivite. Iată câteva lucruri pe care le discutăm cu ei:

  • Empatia – Îi învățăm pe copii să se pună în locul celuilalt. Cum s-ar simți ei dacă ar fi în situația celui tachinat? Dacă răspunsul este că s-ar simți răniți sau stânjeniți, atunci este probabil ca și celălalt să simtă la fel.
  • Prietenia – Îi învățăm pe copii ce înseamnă prietenia și un prieten bun, dar și un prieten care nu este tocmai prieten, îi încurajăm să discute cu noi despre orice situație atunci când apare și le explicăm cum prietenia este despre a-l trage pe celălalt spre lucruri și gânduri bune, cum prietenul este acela care atunci când ești în preajma lui pune în lumină cea mai bună latură a ta, dar și tu simți că ești cea mai bună versiune a ta în preajma prietenului potrivit.
  • Feedback-ul non-verbal – Încurajăm copiii să fie atenți la limbajul corporal și expresiile faciale ale celor din jur. Dacă cineva pare jignit, tăcut sau chiar se retrage din conversație, atunci gluma a mers prea departe.
  • Comunicare deschisă – Dacă cineva se simte incomod sau rănit de o glumă, este important ca acest lucru să fie exprimat clar. „Nu mi-a plăcut gluma asta” sau „Mă simt prost când râzi de asta” sunt exemple despre cum copiii pot învăța să își comunice sentimentele într-un mod constructiv.

Când este bine să intervenim?

Ca părinți sau profesori este important să fim atenți la dinamica dintre copii și să intervenim atunci când vedem că o glumă devine nepotrivită. În astfel de momente putem întreba: „Crezi că prietenul tău se simte bine cu această glumă?” sau „Cum te-ai simți tu, dacă ai fi în locul lui?”

Aceste întrebări nu doar că îi ajută pe copii să reflecteze asupra comportamentului lor, dar le oferă și ocazia de a corecta situația, poate printr-o scuză sau o discuție deschisă.

Râsul – O superputere de vindecare, nu de rănire

Râsul și glumele sunt minunate și joacă un rol esențial în dezvoltarea relațiilor sănătoase între copii. Totuși, trebuie să îi ghidăm să folosească această „superputere” în mod responsabil, pentru a aduce bucurie, nu durere. Cu ajutorul empatiei, conștientizării și comunicării, copiii vor învăța să navigheze cu succes aceste momente, bucurându-se de o prietenie bazată pe respect și înțelegere.

La SAGA Kid suntem mereu prezenți și activi pentru a-i susține pe copii să crească frumos și să își dezvolte abilități sociale solide, într-un mediu sigur, bazat pe încredere și empatie.

Cu drag, 

Echipa SAGA Kid