Educația experiențială pe care ne bazăm la SAGA Kid cuprinde, pe lângă zona academică, cognitivă, și latura emoțională, comportamentală. Astfel, modul în care privim noi greșelile pe care le fac copiii este acela din perspectiva dublă a dezvoltării individuale. La SAGA nu vedem greșelile ca pe niște eșecuri, le vedem ca pe cele mai bogate și valoroase ocazii de învățare.
Sună ciudat? Greșeli valoroase? Da, exact așa, greșeli valoroase. Cum putem transforma o mică problemă într-o mare oportunitate de creștere?
Greșeala – un pas în față, nu înapoi
Să ne imaginăm următoarea situație: copilul tău a construit un turn înalt din cuburi și la un moment dat, din entuziasm, trântește una dintre piese, iar turnul se prăbușește. Primul tău instinct poate fi să-i spui: „Aoleu, ai greșit! Ai stricat tot!”. Dar eu te invit să vezi această situație altfel. În loc să privești greșeala ca pe un capăt de drum, o poți vedea ca pe începutul unei noi oportunități. Întrebarea pe care i-aș pune-o copilului ar putea fi: „Ce ar trebui să faci data viitoare pentru ca turnul să rămână în picioare? Poți să construiești o bază mai solidă?”
Sau dacă vă uitați împreună pe un test al copilului și nota este 7, ai putea să-l feliciți pentru subiectele pe care le-a rezolvat corect, apoi să-l întrebi cum ar putea să le îmbunătățească pe celelalte trei la care nu prea s-a descurcat. Important de menționat este ce a făcut bine înainte de a-i sublinia câte greșeli are.
Astfel, greșeala devine o punte către o nouă soluție. Copilul învață să exploreze, să testeze și să fie curios. Își dă seama că nu este vorba despre „a greși”, ci despre „a încerca” din nou, într-un mod mai înțelept.
Greșelile de la joacă, din parc: O lecție despre experiență
Un alt exemplu pe care îl întâlnesc des la SAGA Kid este cel al regulilor din parc. Dacă copilul aleargă într-o zonă în care nu ar trebui, punându-se pe el sau pe alți copii în pericol, în loc să-i spun „Nu mai alerga! Ai făcut o greșeală!”, prefer să mă așez la nivelul lui și să discutăm: „Ai observat ce s-a întâmplat când ai alergat pe aici? Cum crezi că poți evita asta pe viitor?” Îl ghidez să reflecteze asupra consecințelor acțiunilor sale și îl ajut să înțeleagă de ce există reguli, fără a-l face să se simtă vinovat pentru greșeală.
Astfel, greșelile devin parte dintr-un proces de descoperire, în care copiii învață despre siguranță și responsabilitate prin propriile experiențe, nu doar prin reguli impuse.
Tehnologia și regulile acasă: Ce facem când regulile sunt încălcate?
Acasă regulile pentru folosirea tehnologiei sunt deseori o sursă de conflict pentru că nu sunt respectate, iar acest fapt se reflectă mai departe în viața copilului și la școală și/sau afterschool, acesta fiind tentat să încalce regulile pe care le are acolo. Este foarte important ca părintele să fie ferm și constant în aplicarea și respectarea regulilor stabilite pentru a-și ajuta copilul în viața de zi cu zi, în momentele în care interacționează cu alți adulți și copii. Dacă copilul tău a promis că va folosi ,tableta doar două ore, și observi că a depășit timpul, în loc să reacționezi cu frustrare și să spui „Nu mai ai voie deloc la tabletă!”, poți folosi această situație ca pe o lecție.
Poți începe o conversație despre limite și alegeri sănătoase: „Am observat că ai depășit cu două ore timpul pe care l-am stabilit împreună. Asta înseamnă că ni s-a scurtat timpul pentru planurile făcute inițial. În loc să mergem la concert, așa cum am stabilit, vom folosi acel interval de timp pentru treburile casnice/cititul cărții/cumpărături/discuții în familie.” Apoi, poți discuta cu el care ar putea fi consecințele încălcării regulii pe viitor și cum poate învăța din această experiență. Copilul află că atunci când nu respectă o înțelegere legată de timp, consecințele sunt neplăcute. Timpul nu se mai poate lua înapoi. Nu ne interesează să repetăm soluția aplicată acum, cea în care am înlocuit timpul pentru concert, de exemplu, să ne transformăm în dictatori, ne interesează să îi arătăm copilului unde se poate ajunge, fără să repetăm neapărat această consecință greu de acceptat, din experiența proprie. După o astfel de consecință, copilul nu mai repetă.
Ca instrument ajutător vă propun să realizați un afiș manufacturat, împreună cu copilul, în care să ilustrați clar cantitatea de timp necesară familiei și importanța respectării acesteia. Folosirea culorilor, decupajelor, alături de o legendă fac mai atractiv și ușor de memorat acest instrument.
Ce învață copiii din greșeli?
- Să fie perseverenți – Învață că nu trebuie să se oprească la primul obstacol. Fiecare încercare le aduce o nouă înțelegere.
- Să devină rezilienți – Înțeleg că o greșeală nu definește cine sunt, ci cum aleg să reacționeze la ea.
- Să fie empatici – Văd că toți greșim și devin mai înțelegători cu cei din jurul lor.
- Să gândească critic – Reflectează la ce ar fi putut face diferit și cum pot îmbunătăți data viitoare.
- Să-și dezvolte creativitatea – Greșelile îi împing să găsească soluții noi și originale.
Cum ajutăm noi la SAGA Kid?
La SAGA Kid, folosim fiecare mică greșeală pentru a stimula gândirea critică și creativitatea copiilor. Fie că este vorba despre un turn de cuburi căzut, un comportament neadecvat în parc sau față de un alt coleg, transformăm fiecare provocare într-o experiență de învățare. În plus, oferim un mediu sigur și empatic, în care greșelile sunt discutate și înțelese și mai multe alternative pentru abordările viitoare.
Ne place să spunem că la noi greșelile sunt ca niște „cadouri ambalate strâmb”. Pe dinafară, pot părea o problemă, dar dacă le deschizi și privești cu atenție, găsești o lecție valoroasă înăuntru.
Greșelile mele ca părinte și profesor
Să nu uităm că și noi greșim, iar asta este în regulă. Cu toții avem momente când reacționăm impulsiv, când aplicăm o consecință prea severă ori care nu are legătură cu contextul greșelii, sau când ne simțim frustrați. Important este să ne dăm voie să învățăm și noi din propriile greșeli. În fond suntem și noi parte din această călătorie, alături de copiii noștri.
Împreună putem transforma greșelile – fie ele mici sau mari – în momente de învățare. Așa cum copiii învață să cadă și să se ridice, și noi învățăm alături de ei să fim mai răbdători, mai creativi, mai hotărâți, mai înțelegători și mai conștienți de puterea exemplului nostru.
În încheiere
Te încurajez să privești greșelile copilului tău ca pe niște trepte în procesul de creștere și învățare. Și nu uita: eu, și restul echipei SAGA Kid, suntem aici să te sprijinim la fiecare pas din această aventură plină de descoperiri. Ne bucurăm să fim partenerul tău și să creștem împreună copii curioși, autonomi, empatici și curajoși, care știu că orice greșeală este, de fapt, o nouă oportunitate de a învăța.
Prof. Înv. Primar Claudia Chiru