Programele de afterschool au apărut ca o necesitate în condițiile în care părinții muncesc până seara și cei mai mulți copii nu au o persoană dedicată care să stea cu ei. Nevoia ca ei să fie supravegheați, să aibă un spatiu sigur unde să-și petreacă timpul după școală, unde să-și facă temele, să se pregătească pentru a doua zi și poate să și lucreze ceva suplimentar este una reală, pe care toți părinții o recunosc. Acesteia i s-a adăugat și dorința părinților de a-i ști pe copii în siguranță, departe de tehnologia invadatoare și de riscurile numeroase.

 

În acest context social, ideea unui afterschool în care copiii să-și petreacă timpul după școală e una cât se poate de bună, dar e important să ne uităm care este dinamica unui astfel de loc și cum punem în centrul lui nevoia copilului de a se juca, de a interacționa cu alți copii, de a deprinde abilități practice de viață. Un afterschool care decide să rămână blocat în ideea de „un spațiu sigur în care copilul să-și facă temele, să fie supravegheat și să facă niste opționale” nu mai e suficientă. După o analiză foarte mică a noastră și un feedback foarte mare al părinților cu care colaborăm, am constatat că cele mai multe programe de după școală au această abordare. Copiii au însă în continuare un ritm al lor, să nu uităm că au nevoie să se joace cât mai mult, să iasă în aer liber, să-și construiască singuri relațiile sociale, să și le regleze, să învețe pe propria piele ce înseamnă prietenia, să-și asume rolul de școlar și să-și păstreze vie curiozitatea dincolo de ce îi poate oferi o tabletă, un telefon sau un joc video. Pentru noi, afterschool-ul reprezintă timp de calitate după școală, este gândit să fie o instituție educațională, fără a fi o altă școală după școală, fară să presupună predare, fară ca profesoarele să mai predea o dată lecția din clasă sau să aibă notate temele pentru copii.

Poate fără să ne dăm seama o abordare ca cea deja existentă în peisajul educațional al României taie din start responsabilitatea copilului de a fi atent în clasă, de a avea curajul să pună întrebări, de a spune atunci când nu înțelege, de a deveni el însuși dinamic în clasă, de a ști că notarea și efectuarea temelor sunt sută la sută ale lui și reprezintă momentul lui de glorie după școală. Un program de afterschool care pune în centrul activității sale nevoile copilului înseamnă că îl împinge pe acesta să devină autonom, independent, încrezător, doritor să-și asume rolul de învățăcel la școală; va învăța că școala este responsabilitatea lui, va ști că de el depinde cât de atent e în clasă, dacă uită sau nu să-și noteze temele, dacă știe ce are de pregătit pentru a doua zi.

Și aici vine ideea noastră, de la SAGA Kid, care ne animă și ne dă teme în fiecare zi: cum putem menține și da mai departe ideea un loc în care copiii să-și poată urmări acest ritm natural, în care să se joace, să iasă în fiecare zi în parc, să învețe să-și facă temele singuri, să aibă la îndemână proiecte, idei la care să lucreze, să-și facă prieteni, să-și aleagă ce vor să facă, să-și construiască mediul în care sunt? Cum putem „replica conceptul de ACASĂ” într-un mod adaptat și legat de ideea unui afterschool?

Un program bun de afterschool îi creează rutine, obiceiuri, atitudini. Profesorul este un facilitator care construiește cadrul, care îl ajută să-și însușească comportamente noi sau să le șlefuiască pe cele vechi, să învețe cum să-și ducă sarcinile la bun sfârșit, să deprindă moduri noi de a acționa atunci când se confruntă cu obstacole sau cu dificultăți și care la rândul lui își îmbunătățește și își ajustează propria performanță. Un afterschool completează ghidajul pe care îl fac părinții și școala, lucrează într-un parteneriat apropiat cu aceștia și are ca interes formarea unor copii independenți care vor ajunge adulți responsabili.

Și iată întrebarea cu care rămânem: cum facem să mutăm educația pentru viață și la afterschool? Să profităm de acest loc și de aceste ore de după școală și să le folosim în beneficiul copiilor și să ne gândim ce putem forma acum în această zonă informală care să îi ajute în viață de aici încolo?