Timp de citire 7 minute

Conceptul de „școală on-line” era pentru mulți un concept teoretic despre care se învăța la anumite cursuri sau un obiectiv îndepărtat pentru momentul în care tehnologia ar fi câștigat mai mult teren în viața societății. Câteva țări au introdus deja acest concept în modul lor de lucru, într-un procent mic și mai mult cu caracter de test, înainte ca noi să ne dăm seama că este real, că există și că va deveni o parte din viața noastră. În România școala on-line înainte de martie 2020 părea mai degraba o idee mult prea îndrăzneață pentru școala de stat, înțepenită și așa într-o mentalitate depășită. 

Și totuși, școala on-line și-a făcut loc în viața noastră aproape abuziv și a reușit prin toate mijloacele să devină partea cea mai dinamică a multor familii. Aproape toată țară face școală on-line sau cel puțin cei care au parte de curent și tehnologie, despre ei vom vorbi, căci despre categoriile care nu au nici măcar curent în spațiile în care locuiesc nu avem date și nu ne pricepem.

Indiferent dacă există ore la sediul școlii sau ore în cadrul școalii virtuale,  mulți copii frecventează un program de afterschool. Programul de afterschool înseamnă un program organizat după școală, iar la SAGA Kid, detalii pe www.asaga.ro sau pe pagina de Facebook – SAGA Kid, e mai mult decât atât, e o școală pentru viață, ne dorim ca cele 7-8 ore pe care copilul le petrece la noi să fie semnificative, să conteze, să producă o schimbare, să devină reper atât pentru el, cât și pentru școala și familia lui. 

Odată cu începerea școlii ne-am dat seama că mulți copii vor face școala on-line și că părinții, plecați la serviciu de dimineață, nu îi vor putea asista 2-3 ore ca apoi să-i aducă la SAGA. Așa că am gândit repede un serviciu de găzduire al copiilor, de la ora 7:50, „Școala on-line la SAGA Kid”, care înseamnă asistență din partea unui profesor SAGA pentru toți cei care învață în mediul virtual. Copiii vin cu tot echipamentul tehnologic (laptop/tabletă, încărcător, căști reducătoare de zgomot, mouse, microfon, stick de internet/router), iar Alexandra P. și Carmen I. îi însoțesc pe toată perioada dimineții, asigurându-se că fiecare dintre ei se conectează și participă corespunzător. Mai exact, pe două etaje din cele 5 ale Hub-ului educational SAGA Tower, copiii sunt organizați la mese cu tot ce au nevoie și timp de 2-3 ore participă împreună cu clasa din care fac parte la întreg procesul educațional: predare/învățare/evaluare. Întreg procesul presupune ascultare activă, multă răbdare, perseverență și încredere, abilități greu de format chiar și în condiții normale de școală.   

Timp de 7 săptămâni am participat împreună cu copiii la școala on-line și avem observații pe baza cărora am gândit un plan de acțiune pe care l-am pus în practică, astfel încât să îi susținem cât mai bine. Împărtășim acest plan pentru că și noi trecem prin niște schimbări semnificative, ne ajută să ne oglindim emoțiile, încercările și poate va fi inspirațional pentru alte instituții de educație. 

Ce am observat?

  1. Există câteva abilități tehnice pe care copiii & profesorii nu le stăpânesc într-o manieră optimă. 
    • Să știe să „mânuiască” oricare dintre device-urile menționate mai sus, nu doar să-l pornească și să-l stingă;
    • Să cunoască platforma pe care lucrează și modalitatea de logare;
    • Să știe ce să facă când apar erori de logare, când internetul pică sau se blochează, mai precis să știe ce să verifice când nu este internet sau conexiunea s-a întrerupt/ blocat;
    • Să aibă scris clar pe o foaie/ caiet toate datele tehnice de logare;
    • Să existe aceeași platformă și acelasi link de logare zi de zi.

Ce emoții întâmpină copiii?

    • Unii plâng când nu se pot conecta sau când sunt deconectați din varii motive; plâng de teamă să nu fie certați de doamna învățătoare, despre care nu știm dacă îi ceartă sau nu.
    • Alți copii se plictisesc pentru că nu se aude/ vede bine sau pentru că rândul lor vine foarte greu sau rar ori sunt sincope de internet.
    • Sunt copii care sunt certați dacă în cameră cu ei se văd alte persoane (adică profesorul asistent care doar asta face, nu verifică ce face copilul efectiv la clasă).
    • Există o paletă largă de emoții ca frustrarea, neputința, plictisul, oboseală cu care copiii nu știu să se descurce, sunt copleșitoare și dificil de gestionat. 

Care este atitudinea cu care vin copiii?

    • Cei mai mulți nu se plâng de situația actuală, se mobilizează să participe, depun efort zi de zi. Uneori le iese mai bine, alteori mai rău, dar munca lor prespune multe informații și contexte noi cu care operează. Cu toate astea ei merg mai departe, stările lor pot oscila între încredere, debusolare, entuziasm și epuizare.  

Ce-am făcut?

Am trecut deodată de la blocul care rezolvă o temă, la întreg cartierul care face școala on-line. Profesorii, copiii, părinții, bunicii, profesorii de la afterschool, toți mărșăluiesc în acest pluton numit școala on-line, toți se străduiesc s-o facă să funcționeze. Adevărul este că știm încă puțin despre cum ar trebui să arate, care ar trebui să-i fie obiectivele, care ar fi metodele prin care am putea dezvolta abilitățile, emoțiile și atitudinile pe care le-am observat. Știm că “e nevoie de un sat pentru a crește un copil” și de aceea am adunat toată forța acestuia și am condensat-o la SAGA Tower sub forma unui plan zilnic și cu bătaie pe termen lung. Cum am spus, școala on-line ne va însoți mult timp de aici încolo, ar fi bine să fim bine pregătiți și să ne atrenăm continuu.

  1. Suntem alături de copii atunci când nu pot sau nu vor să participe, îi monitorizăm și venim cu idei de îmbunătățire a modului de lucru pentru fiecare;
  2. Suntem atenți la emotiilor lor, mai mult decât până acum, deoarece stările lor sunt schimbătoare și spontane, avem un plan nou pentru această zonă;
  3. Am suplimentat acces-point-urile pentru un internet mai bun și pentru a putea susține mai multi utilizatori: Cu toate acestea, unii copii tot au nevoie de vină cu internetul lor pentru că volumul de video este foarte mare;
  4. Am reorganizat spațiul, achiziționând mobilier nou, astfel încât fiecare copil să aibă un perimetru de lucru în noile condiții in mediul virtual și conform normelor de distanțare fizică;
  5. Am reorganizat orarul profesorilor SAGA, astfel încât să acoperim intervalul orar  7:50-19:00, trecând la acest interval foarte diferit de la vechiul orar 11:00-19:00;
  6. Am reorganizat orarul echipei de suport care asigură curățenia și igienizarea corespunzătoare a spațiilor din SAGA Tower (cu soluții și lămpi);
  7. Am reorganizat orarul lui Daniel, șoferul nostru, pentru a asigura transportul câtorva copii care nu pot fi aduși de părinți la after;
  8. Profesoarele care asigură asistență la școala on-line au învățat repede despre toate situațiile tehnice posibile și imposibile pe care copiii le pot întâmpina; 
  9. Am introdus un canal nou de comunicare pentru ca părinții să poată transmite în timp real modificările la teme/ ore sau să trimită spre printare materialele de la clasă;
  10. Ne adaptăm din mers schimbării orelor de școală on-line, care într-o săptămână pot trece la ore diferite, adică de la 8:00/ 8:30, 9:00/ 9:10, 10:00 sau 13:00 pentru cei mai mari.

Este evident că școala on-line nu va mai dura doar o lună și că trebuie să o îmbrățișăm atât timp cât va fi cu noi. Probabil că va deveni parte integrantă din procesul educațional. Știm și vedem zi de zi care sunt obstacolele pe care le întâmpinăm cu acest nou mod de învățare și e obligația noastră să găsim soluții care să facă acest proces mai suplu și atrăgător pentru copii. Ar fi nedrept să plece de la noi ideea că școala on-line e dificilă și incomodă, se vor demotiva, frustra, întrista. Noi suntem cei care le formăm atitudinea potrivită și cu acest gând mergem către ei, avem în față un prilej de reinventare, de găsire a unor noi moduri de interacțiune. Pentru ei e important să găsim aceste puncte pozitive. 

Atitudinea pozitivă este un mușchi care se lucrează, de noi depinde ce tip de mesaje le transmitem copiilor. Traversăm o perioadă nouă și dificilă, această pandemie se întâmplă lângă și printre noi și ea a adus noi moduri în care lucrăm și învățăm.